.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ماجراي شرکت جهان چه بود؟

هفته نامه آسمان در گزارشي با عنوان "نحوه شكل گيري شركت جهان" به موضوع اخير شهرداري تهران و دولت اشاره مي كند. در ذيل بخشهايي از گزارش مي آيد:

مرد جواني که محمود احمدي‌نژاد او را پشت پرده اخلال‌گري در بازار طلا مي‌داند، يک معامله‌گر حرفه‌اي بورس است که ۳۴ سال دارد وخيلي‌ها او را متفکر تأمين منابع مالي شهردار تهران مي‌دانند. «محسن علي حسيني» که فوق ليسانس اقتصاد از دانشگاه شهيد بهشتي دارد، از ۲۵ سالگي وارد معاملات سهام واوراق بهادار شده واکنون يکي از معامله‌گران حرفه‌اي اوراق آتي در بورس کالا وحراج‌هاي سکه وشمش طلا در بانک کارگشايي است. او مديرعامل شرکت «مسکن وساختمان جهان» است که محمود احمدي‌نژاد و روزنامه ايران، آن را مسبب اخلال‌گري‌هاي بازار سکه وطلا مي‌دانند.



* پيشينه محسن‌علي حسيني در دولت اصلاحات



زماني که محمدرضا عارف در دولت محمد خاتمي بروبيايي داشت، علي طيب‌نيا که استاد دانشگاه تهران بود، کميسيون اقتصادي دولت را اداره مي‌کرد. آن روزها محسن علي حسيني جواني جوياي نام بود که به عنوان کارشناس اقتصادي درکنار علي طيب‌نيا فعاليت مي‌کرد. با روي کارآمدن دولت محمود احمدي‌نژاد، جوان جوياي نام به شرکت ايران خودرو کوچ کرد وتا مرداد ماه سال ۱۳۸۹ دراين شرکت بزرگ فعاليت کرد. فصل جدايي او از شرکت ايران خودرو، با رفتن منوچهر منطقي وآمدن جواد نجم الدين آغاز شد.

محسن‌علي حسيني آدم گمنامي نيست. نام او آن‌گاه بر سر زبان‌ها افتاد که در قامت مديرعامل «تعاوني اعتبار ايران خودرو» به خريد سهام شرکت «صنايع آذرآب» علاقه نشان داد وهدفش اين بود که به هيأت مديره اين شرکت راه يابد. صنايع آذر آب همان شرکت بحران زده‌اي بود که ميرحسين موسوي در مناظره‌هاي انتخاباتي ازآن ياد کرد. محسن علي حسيني رفته رفته مالکيت «تعاوني اعتبار ايران خودرو» در سهام اين شرکت را به حدي رساند که مي‌توانست دو عضو هيأت مديره در آن منصوب کند. درهمين حال ارزش سهام آذرآب رو به رشد بود و بلوک مديريتي آن هر روز مشتري تازه‌اي پيدا مي‌کرد.



* جدايي از تعاوني اعتبار ايران خودرو



اما ببينيم چه بر سر محسن علي حسيني آمد. درشرايطي که او درگيرمذاکره با سرمايه‌گذار ايراني- کانادايي بود، دولت تصميم به عرضه بلوک عمده سهام شرکت ايران خودرو گرفت. مي‌گويند علي‌اکبر محرابيان ـ وزيروقت صنايع ومعادن- وجواد نجم‌الدين ـ مديرعامل ايران خودرو-به تعاوني اعتبار ايران خودرو فشار آوردند که اين بلوک عمده را بخرد اما محسن علي حسيني آنقدر مقاومت کرد تا برکنارش کردند يا در اثر فشارزياد، مجبور به استعفا شد. به اين ترتيب مديرعامل جوان تعاوني اعتبار ايران‌خودرو پس از سه سال مجبور به کناره‌گيري شد.



* جهان متولد شد



محسن علي‌حسيني پس از جدايي از دولت محمود احمدي‌نژاد، به اردوگاه محمدباقر قاليباف پيوست. او آنقدر باهوش بود که شهردارتهران را تشويق به ايجاد يک شرکت سوپرمارکت مالي کرد. قاليباف درابتدا نپذيرفت اما از آنجا که دولت، چشمه‌هاي تامين منابع مالي شهرداري را به‌طور کامل بسته بود، به معامله‌گر جوان بورس اعتماد کرد واجازه داد تا او طرحي نو دراندازد.

نزديکان شهردار تهران معتقدند او نوار سوءاستفاده‌هاي چندساله «کارگزار»ها و فساد گسترده مالي در شهرداري را با ايجاد شرکت جهان پاره کرده است. اما چگونه؟

آنها معتقدند از ابتداي به‌وجود آمدن سازوکار فروش تراکم در شهرداري تهران، فساد گسترده‌اي در ميان کارکنان شهرداري وطبقه قدرتمندي به نام «کارگزاران» رايج شده است. آنها مي‌گويند از زماني که شهرداري تصميم گرفت به جاي پرداخت طلب پيمانکاران، به آنها تراکم واگذار کند، فساد درميان دلالان وکارکنان شهرداري رخنه کرد و محمدباقر قاليباف براي ازبين بردن اين فساد گسترده، شرکت جهان را تاسيس کرد. نام اصلي آن «شركت مسكن و ساختمان جهان» که در تيرماه ۱۳۸۵ به ثبت رسيده است.

درابتدا هدف از راه‌اندازي شرکت جهان، ارائه خدمات مربوط به شناسايي، تاسيس و ايجاد کارخانجات و واحد‌هاي ساختماني بود وعلاوه برآن شرکت مي‌توانست در زمينه احراز، تثبيت، انجام تعميرات و اتمام ساختمان نيمه تمام، مبادرت به انجام کليه عمليات ساختماني مثل خريد و خدمات فروش و مشارکت و سرمايه‌گذاري و اجرا و برگزاري مزايده و مناقصه اقدام کند.

چهارسال بعد يعني در ميانه‌هاي سال ۱۳۸۹، شهرداري تهران، سازمان املاك و مستغلات تهران، بانك شهر و شركت مسكن و ساختمان جهان توافقنامه‌اي امضا کردند که براساس آن، شرکت جهان توانست وظيفه تامين مالي و تسهيل در انجام عمليات عمراني شهرداري تهران را برعهده گيرد. همچنين اتخاذ رويه‌اي واحد، شفاف و كارآمد در اجراي تاديه مطالبات اشخاص حقيقي و حقوقي و مديريت بر اعطا و واگذاري امتياز تراكم ازجمله فعاليت‌هاي شركت جهان اعلام شد.

به زبان ساده، شهرداري تهران، دلالان وکارگزاران را کنار گذاشت وخود شرکتي تاسيس کرد تا به وسيله آن بتواند بازار تراکم‌فروشي را کنترل کند.

اصلاح ساختار شرکت جهان نه‌تنها در مانيفست که در سرمايه واندازه شرکت هم ادامه يافت به‌گونه‌اي که با آمدن محسن علي‌حسيني، ساختار دروني شركت، بانک شهر، شرکت صرافي شهر، شرکت ليزينگ شهر، شرکت سرمايه‌گذاري شهر آتيه، شرکت کارگزاري شهر درمقام سهامداران اصلي اين شركت قرار گرفتند و اسداله ناصح به عنوان رئيس هيات مديره و محسن علي‌حسيني به عنوان عضو هيات مديره و مديرعامل شرکت منصوب شدند.



* سود شرکت جهان



شرکت مسکن وساختمان جهان اکنون به عنوان کانون فعاليت‌هاي عمراني شهرداري تهران شناخته مي‌شود. نه‌تنها احداث ساختمان‌هاي مختلف شهرداري که مديريت پروژه‌هاي بزرگراه‌سازي هم بر عهده اين شرکت است. ظرف يک سال گذشته شرکت جهان تنها در بخش تسويه حساب پيمانکاران، ۱۵۰۰ميليارد تومان گردش مالي داشته است.

محمدباقر قاليباف که احتمالا به‌واسطه حضور در انتخابات آينده رياست جمهوري مجبور به ترک شهرداري تهران خواهد شد، چند پروژه مهم را به محسن علي‌حسيني وشرکت جهان سپرده است. پروژه بزرگراه امام علي که دارآباد تهران را به بهشت زهرا وصل مي‌کند وپروژه دوطبقه کردن بزرگراه صدر، دو پروژه مهم وحياتي براي شهردار تهران هستند که بايد ظرف ماه‌هاي آينده به پايان برسند.

اکنون اين پرسش مطرح مي‌شود که درآمدهاي شرکت جهان از کجا تأمين مي‌شود؟

شرکت جهان به پشتوانه بانک شهر وحمايت مالي شهرداري تهران، مطالبات پيمانکاران را از شهرداري دريافت کرده و آن‌را دستمايه سرمايه‌گذاري در بازارهاي سرمايه مي‌کند. رويه شرکت جهان در تسويه‌حساب با پيمانکاران اين است که اين شرکت پس از دريافت منابع شهرداري تهران با پيمانکاران به توافق مي‌رسد تا مطالبات آنها را به صورت مدت‌دار تسويه کند. بابت اين کار، شرکت جهان از شهرداري ۴درصد کارمزد مي‌گيرد اما در مدت زماني کوتاه مي‌تواند رقم قابل توجهي از منابع مالي در حساب‌هاي خود ذخيره کند. به اين ترتيب، يک معامله‌گر آشنا با ابزارهاي مشتقه مالي واوراق آتي مي‌تواند بهترين گزينه براي مديريت شرکتي باشد که حجم قابل توجهي نقدينگي در اختيار دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.062 seconds.